Beweging.net: “Verplicht vrijwilligerswerk is gemeenschapsdienst”

persbericht – 6 januari 2016

In Het Laatste Nieuws van vrijdag 6 januari stelt N-VA-politica Zuhal Demir voor om werkzoekenden aan te sporen om vrijwilligerswerk te doen, om zo hun jobkansen te vergroten. “Goed idee om de sterkte van vrijwilligerswerk in de verf te zetten”, reageert Linde De Corte van beweging.net, “maar dwing het niet in een overheidscarcan. Vrijwilligerswerk moet vrijwillig blijven. Het stimuleren van en aansporen tot vrijwilligerswerk mag niet leiden tot verplichte gemeenschapsdienst.” Beweging.net waarschuwt ook opnieuw voor de tendens waarbij bestaande betaalde jobs worden vervangen door vrijwilligers.

Linde De Corte, algemeen secretaris beweging.net: “Iedereen in dit debat is akkoord over de grote meerwaarde van vrijwilligerswerk. Maar liefst 1 miljoen Vlamingen zetten zich regelmatig in als vrijwilliger. Daar moeten we als samenleving fier op zijn en dankbaar voor zijn, omdat het ook aantoont dat er heel wat geloof bestaat in samen doen, solidariteit en zorgen voor elkaar.” Maar het is fout dat waardevolle sociale weefsel meer en meer te verplichten, zegt De Corte: “Mensen zijn zelf in staat om de weg te vinden naar vrijwilligerswerk. Vrijwilligerswerk werkt goed en verloopt momenteel zonder sturing of verplichting van de overheid, waarom zou het eigen engagement vervangen moeten worden door een overheidscarcan of overheidsinmenging?”

Vrijwilligerswerk vermelden bij sollicitatieprocedures is absoluut een goed idee, vindt ook Linde De Corte. “Vrijwilligers doen tal van ervaringen en competenties op die ook in een werkcontext waardevol zijn.” “Het blijft wel belangrijk om een duidelijk onderscheid te maken tussen vrijwilligerswerk en betaalde arbeid. Daar merken we een sterke tendens waarbij betaalde jobs worden afgeschaft om nadien identiek te laten invullen door vrijwilligerswerk. Zo moeten mobiliteitscentrales beroep doen op vrijwilligers om het gat te vullen dat de afschaffing van belbussen en andere betaalde diensten slaan. Ook voor de verkeerseducatie voor leerlingen en scholieren worden sinds kort niet langer beroepskrachten en politie-agenten ingezet, maar wordt gekeken naar vrijwilligers van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Het snijdt geen hout om aan de ene kant vrijwilligerswerk te verplichten als zogenaamde opstap naar werk en aan de andere kant betaalde jobs af te schaffen om te vervangen door al dan niet gedwongen vrijwilligers. Het resultaat zal vanzelfsprekend geen verhoogde betaalde tewerkstelling zijn.”

Beweging.net is het open netwerk van elf christelijke en sociale organisaties: Femma, kwb, CM, ACV, Pasar, Samana, Internationaal Comité, Familiehulp, Wereldsolidariteit, KAJ en OKRA. Bij alle beweging.net-organisaties samen zijn 250 000 vrijwilligers actief.