Eigen verantwoordelijkheid!

Het nieuwe credo van sommige politieke partijen klinkt steeds luider: 'Eigen verantwoordelijkheid!' De jonge werkzoekende is zelf verantwoordelijk voor zijn werkloosheid; de student is zelf verantwoordelijk voor zijn schoolachterstand omdat hij thuis geen Nederlands spreekt; de alleenstaande werkloze mama is zelf verantwoordelijk voor haar situatie. Dus moeten ze er maar zelf uitklimmen.
Want deze partijen geven gul hun vertrouwen aan ons, burgers. Wij moeten onze verantwoordelijkheid eindelijk maar eens opnemen. Het is niet langer aan Vadertje Staat om alles op te lossen.

20140924 25jaaric

Maar is dat niet wat al die vrijwilligers al jaren in al die verenigingen doen? Zij hebben van hun eigen verantwoordelijkheid lang geleden al een gedeelde verantwoordelijkheid gemaakt. Door deze solidariteit worden meer successen geboekt.

Vrijwilligers komen samen en zoeken gezamenlijk naar wat hen bindt. En Daarbij staat niet het 'verkopen' van een eigen idee, een eigen oplossing van hun individueel probleem voorop. Wel het vragen naar en aftasten van visies door eerst, zonder vooringenomenheid, alternatieven te zoeken, te vergelijken en te bespreken om een gezamenlijk ervaren probleem te kunnen oplossen.

Vorige zaterdag vierde het Internationaal Comité zijn 25ste verjaardag: 152 culturen verbonden in meer dan 300 verenigingen waarin duizenden vrijwilligers samenwerken en hun verantwoordelijkheid opnemen om hun integratie in Vlaanderen te doen slagen. Zij ondersteunen elkaar bij opvoedingsproblemen, de zoektocht naar werk, de ontmoeting met andere culturen.

Dit geldt evenzeer voor de vele vrijwilligers van Ziekenzorg CM, Okra, Natuurpunt, Çavaria, jeugdbewegingen, de Gezinsbond, de vele leesouders, enz. Hun credo is net dat ze niet enkel verantwoordelijk zijn voor zichzelf, maar ook voor al de anderen. De vrijwilligers in het middenveld nemen die verantwoordelijkheid al jaren op.

De beste manier om 'Eigen verantwoordelijkheid' te promoten is net initiatieven van onderaf aan te moedigen en verenigingen te blijven ondersteunen. Geen enkele regering kan haar klus klaren zonder de denkkracht, de betrokkenheid en de inzet van deze burgers die hun verantwoordelijkheid al jarenlang opnemen en omzetten in duurzame verbeteringen.