#Verzoeting

Januari zit er bijna op. We hebben iedereen een gezond 2016 gewenst, met minder werk en een pak plezier. Kortom, een heel gelukkig 2016. Maar als ik het nieuws en facebook scan, lijkt het of onze welgemeende wensen haaks staan op de donkere mediarealiteit. We moeten minstens nog een paar versnellingen hoger trappen, willen we tegen eind dit jaar onze wensen realiseren.

20160125 verzoeting

In mijn laatste weekendkrant lees ik pas op pagina 11 het eerste positieve nieuws. Dat Sint-Truiden zijn oude wagenpark afslankt en vervangt door elektrische voertuigen -een ‘good practice’ voor alle overheden-, zit verstopt in een klein kolommetje van ocharme 111 woorden.
Daarentegen schreeuwen koppen over regeringspartijen die mekaar irriteren, over fabrieken die onze CO2-winst in één ruk kunnen doen verdwijnen en over geterroriseerde buurten. Verder gaat het nog over belegerd Europa en de verbijsterende onbeholpenheid van sommige burgemeesters die er alles aan doen om asielzoekers het integreren meer en meer onmogelijk te maken.
Zowel op facebook als in andere mediakanalen lijkt een golf van verzuring onze samenleving in zijn greep te houden.

Ik zeg wel ‘lijkt’, want in mijn omgeving rennen de vrijwilligers zich de benen vanonder hun lijf om de asielzoekers te helpen. Vrijwilligers nemen rustig de tijd voor een praatje met een nieuwe buur, houden opendeurdiensten voor alle gezindten en zetten nieuwe initiatieven op voor een leefbaardere buurt.

De beeldvorming lijkt het stilaan over te nemen van de werkelijkheid. Door kijker en lezer te bombarderen met een netjes gemonteerde, bedreigende realiteit zal vroeg of laat de angst toeslaan. Ik hoop van harte dat de nuchtere werkelijkheid het blijft winnen van de beelden. Er zijn heel wat organisaties, initiatieven, vrijwilligers die het samenleven aangenamer en warmer maken. Ze zijn een unieke en levensnoodzakelijke schakel in onze democratische samenleving. Zij zorgen voor de verzoeting van onze samenleving. Laten we proberen daar elke dag de scoop van te maken. Breng hen in beeld!